L'ICS aposta per seguir desmantellant el CAP Manso en benefici de l'empresa IDC Salud.

CAP Manso contra les retallades

El 2 d'octubre vàrem acudir a la reunió informativa sobre el present i el futur del CAP de Manso. La reunió, organitzada des del Districte de l'Eixample i la Comissionada de Salut de l'Ajuntament, va servir per escoltar de primera mà quines són les actuacions previstes per part de l'Institut Català de la Salut i el Consorci Sanitari de Barcelona.

Els gerents d'una i altra institució van explicar amb absoluta claredat l'imminent traspàs de la titularitat de diferents especialitats –Urologia, Otorinolaringologia, Traumatologia i Reumatologia– de l'ICS a l'empresa IDC Salud –abans Capio–, propietària de l'Hospital Sagrat Cor. Aquests traspassos, aprofitant en algun cas la jubilació dels titulars, es sumen als duts a terme els darrers anys amb altres especialitats: Endocrinologia, Cardiologia, Dermatologia, Pneumologia, Neurologia, Aparell Digestiu i Cirurgia General.

Al seu entendre, aquests traspassos s'emmarquen en el decret estatal de la Reforma d'Atenció Especialitzada (RAE), que des dels principis dels anys 90 aposta per racionalitzar el mapa dels serveis sanitaris des de criteris d'eficiència, passant a hospitals de suport de cada Àrea Integral de Salut determinades especialitats. Apunten que aquest trapàs al Sagrat Cor no ha d'afectar l'atenció presencial al CAP Manso ni la qualitat del servei, si bé la realitat fins ara demostra el contrari.

Des de la CUP de l'Eixample volem fer les següents consideracions:

1. Saludem la iniciativa del Districte de l'Eixample i de la Comissionada de Salut d'organitzar presentacions i trobades d'aquestes característiques
  2. Neguem que el traspàs de l'atenció especialitzada a la iniciativa privada comporti una millor atenció sanitària. Mercantilitzar l'atenció sanitària equival a posar els beneficis econòmics d'alguns per davant dels interessos col·lectius. La Sanitat és un dret, no un negoci
  3. Ens preocupa enormement la manca de responsabilitat mostrada per part dels representants de l'ICS i del Consorci Sanitari de Barcelona en presentar la privatització d'un servei públic com una simple acció de gestió, especialment a l'hora d'assumir les crítiques a les deficiències de servei que a dia d'avui presenta el Sagrat Cor
  4. És especialment pervers que la privatització dels serveis sanitaris es dugui a terme emprant recursos públics, és a dir, posant equipaments de titularitat pública com el CAP Manso al servei d'empreses privades que ofereixen una doble línia d'atenció sanitària: la privada, de caire preferent, i la provinent de la pública, que es relega a un segon terme
  5. Esperem que el canvi de governs a l'Ajuntament de Barcelona i a la Generalitat de Catalunya aturi urgentment aquest desmantellament, anul·lant i revertint els convenis i concerts amb entitats amb afany de lucre
  6. Donem ple suport a les mobilitzacions empreses per usuaris del CAP Manso i per les plataformes en defensa de la Sanitat Pública.

La Sanitat és un dret, no un negoci.