El Consell de Barri de l’Esquerra de l’Eixample i el bloqueig a tirar endavant el procés participatiu de Germanetes

El Consell de Barri de l'Esquerra de l'Eixample ha aplegat aquest dijous 19 de novembre unes 180 persones a l'auditori del Centre Cívic Urgell, un récord d'assistència respecte a qualsevol edició anterior. Hi hem assistit també un grapat de membres de la CUP - Capgirem Barcelona, el conseller de districte inclòs.

El Consell de Barri, en sintonia amb les reunions que s'estan fent aquests dies, es convocava per presentar el procés participatiu per elaborar el PAM i el PAD, amb la intenció de reformular aquests espais de participació veïnals per tal que puguin ser considerats com a tals i també per presentar el procés participatiu al voltant de l'illa Germanetes que s'ha estat treballant des del govern del districte amb les entitats implicades.

En relació amb els primers punts de l'ordre del dia, des de la CUP - Capgirem Barcelona valorem positivament l'objectiu de repensar i millorar els actuals espais de participació institucional, si bé considerem que aquestes reunions s'han de preparar per tal que siguin més àgils, s'expliquin els objectius de la sessió i en surtin uns acords o línies de treball que es puguin anar consolidant. També valorem molt positivament l'afluència de veïns i veïnes i el contingut de la major part de les intervencions, que demostren les ganes de posar les institucions al servei del veïnat. Considerem que hi ha marge de millora a l'hora de preparar aquestes reunions.

En tot cas, és important valorar, però, quina és la realitat a mitjans novembre en un dels processos participatius cabdals d'aquests mesos, com és el dels usos del solar de l'Illa Germanetes, inclòs al primer Pla Buits.

Cas Germanetes:

La convocatòria de dijous havia de servir per presentar i posar en marxa aquest procés participatiu, que a dia d'avui presenta alguns punts de conflicte: la ubicació de l'IES Viladomat -actualment uns barracons en un espai provisional situat a un carrer-, la construcció d'una nova escola bressol, l’edificació de pisos per a gent gran i pisos de lloguer social i la creació d'un centre de dia per a gent gran. També cal afegir-hi la necessitat de zones verdes a l'Eixample i el paper del col·lectiu Recreant Cruïlles, que en el marc del Pla Buits gestiona una petita part del solar.

Desgraciadament, la presentació i debat d'aquest punt ha quedat greument alterada per l'aprovació en la Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació, Seguretat i Prevenció, celebrada un dia d'abans, d'una proposició instant el govern de la ciutat a no reobrir processos en els quals ja hi havia un acord previ (vídeo de debat sobre el punt).

Des de l'assemblea de la CUP a l'Esquerra de l'Eixample i Sant Antoni valorem:

• Que els grups de CiU, ERC, C's, PP i PSC estan maniobrant per tal d'impedir un procés participatiu previst des del districte de l'Eixample per tal que el veïnat decideixi quins equipaments i usos vol per a un solar determinat.

• Que aquestes mateixes formacions estan emprant vies de dubtosa legitimitat per aturar un procés participatiu concret mitjançant una proposició (veure M1519/1424) que parla d'aspectes generalistes en relació a la participació. Dit d'una altra manera, amagant propostes concretes rere declaracions d'intencions.

• Que recordem que a dia d'avui les necessitats a l'Eixample poden no ser les mateixes que les acordades anys enrere, i que posem especial accent en la necessitat de zones verdes, en les xifres de contaminació ambiental que pateix l'eixample i en el fet que es posa en debat que la construcció de pisos de lloguer social no té per què ser la millor manera de fer front als problemes d'accés a l'habitatge.

• Que cal recordar que el plenari de districte de l'Eixample celebrat aquest octubre va aprovar una proposició (veure D.1.3) de la CUP (BeC, CiU, ERC i CUP i amb l'abstenció de PSC) segons la qual a l'Eixample les grans actuacions del districte es decidirien mitjançant processos participatius vinculants.

• Que treballarem per desencallar la situació actual per tal que el govern de l'Eixample tiri endavant aquest procés participatiu.

• Que instem els moviments socials i veïnals de l’Esquerra de l’Eixample a tirar endavant el procés participatiu -amb o sense el suport i la implicació de la institució- convençuts que la democràcia participativa i directa ha de tenir un paper important en la millora de la qualitat democràtica de la ciutat.

• Que la CUP farà seves les propostes d’aquest procés veïnal i el vehicularà als òrgans institucionals que correspongui.